Zo kun je vannacht wél lekker slapen

  Leesduur 2 min   |   Plaats reactie

  2017-10-17 09:53:39 17 oktober 2017   |   Geschreven door:

Zo kun je vannacht wél lekker slapen

Zes tips om eindelijk wat slaap te pakken

Na een lange werkdag kun je meestal niet wachten om lekker in je warme bedje te kruipen. Je ogen vallen bijna dicht en half slapend poets je je tanden. Dan is eindelijk het moment daar en je gaat slapen. Althans, dat is de bedoeling! Maar uiteindelijk ken je elk detail op je plafond uit je hoofd. Komt dit je bekend voor? Dan komen hier wat tips om de binnenkant van je ogen beter te leren kennen.

1. Uitschrijven
De kans is groot dat je niet kunt slapen omdat je aan het piekeren bent. Misschien maak je je zorgen over het aankomende tentamen of heb je juist een geniaal plan bedacht. Het kan helpen om dit helemaal uit te schrijven in een boekje. Hierdoor ben je wel even bezig, maar vast niet urenlang. Zo pik je dus toch wat extra slaap mee.

2. 1+1=afleiding
Als je hoofd blijft tollen is het fijn om afleiding te hebben. Maak bijvoorbeeld je brein moe door het een hele saaie opdracht te voeren. Dit kan je boekhouding zijn, maar het is ook de uitgelegen kans om die rekentafels weer eens te oefenen. Wedden dat je binnen 1x5 minuten in slaap bent gevallen!

3) Voorlezen
Weet je nog dat je vroeger werd voorgelezen? Daarna viel je als een blok in slaap. Tegenwoordig kan dit opnieuw met de nieuwste sensatie op het internet “Sleep with me”. Helaas niet met de stem van je ouders, maar wel met de meest saaie Amerikaanse mannenstem die je ooit zal horen. Hij vertelt met monotone stem een heel saai verhaal en op een gegeven moment kun je gewoon niet meer wakker blijven. Luister hier!

4. Sporten
Oké, je leest dit artikel omdat je wil slapen, niet omdat je wil sporten. Toch zul je er uiteindelijk een stuk fitter door voelen en er ook beter van slapen! Volgens Amerikaans onderzoek val je namelijk sneller in slaap als je ’s ochtends sport. Doe het vooral niet vlak vóórdat je gaat slapen! Want daar word je alleen maar wakker van en dat wil natuurlijk je niet.

5. Blijf uit je bed
Het is heel relaxed om in je bed televisie of YouTube te kijken en een boek te lezen. Toch moet je dit echt niet doen als je wil gaan slapen! Je lichaam moet namelijk leren dat het bed er ‘meestal’ alleen is om te slapen. Al hoef je niet direct alle boeken te laten verstoffen. Als je bijvoorbeeld iedere avond voor het slapengaan een boek leest, heeft je lichaam door dat het zich moet gaan klaarmaken voor de slaap. Je bouwt dus eigenlijk een routine op. Wat ook betekent dat je helaas in het weekend een wekker moet zetten. Maar dan slaap je wel lekker!

6. Noise
Overdag is regen vooral irritant, maar ’s nachts is het overheerlijk. Niet per se om erin te lopen, maar wel om het te horen. De tikkende regen op het dak geeft een ontzettend relaxed gevoel. Helaas is het niet mogelijk om het weer zelf te bepalen, maar gelukkig zijn er verschillende apps die het nabootsen.  Zo kun je het iedere nacht laten onweren, stortregenen of je kan in slaap vallen bij een knapperend haardvuurtje.

Slaap lekker!

Volg ons ook op Facebook en Instagram

Wat vind je van dit artikel?


Dit artikel al FF gecheckt?

Waarom vliegtickets zo goedkoop zijn

Bijvoorbeeld omdat je van 6:00 van Groningen vertrekt en je jezelf moet dubbelvouwen.