Internationale dag tegen roken en tabak: vier tips om te stoppen!

  Leesduur 3 min   |   Plaats reactie

  2017-05-30 07:25:46 30 mei 2017   |   Geschreven door:

Internationale dag tegen roken en tabak: vier tips om te stoppen!

Check dit FF redacteur Yvo geeft jou vier gouden tips om, voor eens en voor altijd, te stoppen met roken.

Het is 31 mei: de internationale dag tegen roken en tabak. Vandaag is de beste dag van het jaar om, voor eens en voor altijd, die laatste sigaret uit te drukken. Speciaal voor de net gestopte rokers, stoppers in spé en hardnekkig verslaafde tabaksgenieters, haalden we een ervaringsdeskundige van stal. Yvo, redacteur bij Check dit FF, stopte precies een jaar geleden met roken. Hij geeft jullie, geheel gratis, vier tips om te stoppen met roken!

Stop in het voorjaar!
‘In het voorjaar zit alles mee. De dagen worden langer, er is buiten veel meer te doen en de hele zomer ligt nog voor je. Als er één jaargetijde is dat zich goed leent om te stoppen, dan is het wel de lente. Voor een net gestopte roker is er niets belangrijker dan afleiding en dat is er in het voorjaar volop. Je kunt bijvoorbeeld mooie vrouwen kijken op de eerste rokjesdag. Of een mooie wandeling maken door het park terwijl alles in bloei staat; als je bent gestopt ruik je die bloemen véél beter!’

Ga golfen!
‘Nee, golfen is geen kaksport. Natuurlijk lopen er veel kakkers rond op de golfbaan, maar die moet je maar gewoon als meubilair zien. Waarom golfen zo goed is als je net gestopt bent met roken? Allereerst hoef je niet topfit te zijn om een beetje te kunnen golfen: je hoeft niet te rennen of hele zware dingen te tillen. Verder duurt golfen lekker lang: met achttien holes ben je als beginner makkelijk vier uur bezig. Maar het belangrijkste is focus. Wil je een beetje een goeie slag leveren, dan moet je je erg goed kunnen concentreren. En als jij je focust op die club en die golfbal, denk je niet aan sigaretten.’

Compenseer het roken met een andere verslaving!
‘Ja, ik weet het, dit klinkt een beetje paradoxaal. In elke stoppen-met-roken-brochure wordt meer alcohol en koffie drinken afgeraden, maar ik deed het tegenovergestelde en dat werkte. Je moet weten dat ik, een paar jaar voordat ik stopte met roken, ben gestopt met het doordeweeks drinken van alcohol. Omdat ik wist dat het stoppen met drinken me vrij makkelijk afging, besloot ik mijn zucht naar drank voorlopig weer even de vrije loop te laten. In mijn eerste stopmaanden beloonde ik mezelf elke dag met twee whisky’s voor het slapen gaan. Toen mijn trek in sigaretten na de zomer écht minder werd, begon ik ook het drinken langzaam af te bouwen. Dankzij drank stopte ik dus met roken.’

Installeer een stopapp!
Quitbuddy, Rookvrij Pro of QuitNow! Allemaal stopapps voor op je smartphone. Het klinkt misschien vrij clichématig, maar een virtuele vriend die je aanmoedigt om te stoppen helpt echt. Je kunt met de apps zien hoeveel sigaretten je niet hebt gerookt, hoe sterk je gezondheid er op vooruit gaat en het allerbelangrijkste: hoeveel doekoe’s je ermee hebt weten te besparen. De app heeft me echt dat laatste beetje motivatie gegeven om voor altijd van de sigaretten af te blijven. Zelfs nu nog, een jaar nadat ik ben gestopt, laat ik vol trots de statistieken van de app aan mijn vrienden en familie zien. De voorlopige stand? 10.373 sigaretten niet gerookt en 1.530 euro bespaard. Ik ga dus vier weken op vakantie deze zomer, hell yeah!

Volg ons ook op Facebook en Instagram

Wat vind je van dit artikel?


Dit artikel al FF gecheckt?

Marathonmania

Ben jij al getroffen door het hardloopvirus? Deze bijzondere marathons kunnen zo op je to-do-list.