Het complete Hollywoodcliché dossier #5: Gemaakt in Hollywood = settled for life

  Leesduur 2 min   |   Plaats reactie

  2018-05-25 07:31:14 25 may 2018   |   Geschreven door:

Het complete Hollywoodcliché dossier #5: Gemaakt in Hollywood = settled for life

Hoef je na de hoofdrol in een kaskraker nooit meer te werken?

De Hills, de mansions, de rode lopers, de glamsquads en...het geld. Ik zeg Hollywood en jij denkt: CASH.FLOW. Want, de best betaalde actrice van 2017 (Emma Stone) verdiende 26 miljoen dollar, 'Deadpool 2' (2018) maakte in het eerste weekend ruim 133 miljoen dollar omzet en films zoals 'Harry Potter and the Half-Blood Prince(2009) en 'Avengers: Age of Ultron' (2015) worden voor 250 miljoen dollar gemaakt (en die staan nog maar op de 5e plek van duurste Hollywood producties ooit). Een simpele rekensom brengt ons op één en één is twee!

Hollywoodcliché #5: Gemaakt in Hollywood = settled for life.

Maar, iedereen met gezond verstand weet dat er ook in Hollywood sprake is van die hardnekkige “1%”. En laat dat nu net de groep mensen zijn die wij met z’n allen door onze strot geduwd krijgen in de bioscoop, op social media en in het nieuws.

Downtown LA
1. Downtown LA

Assepoester-sprookje
Gelukkig beginnen die sluiers van een imago langzaam naar beneden te donderen wanneer je ergens lange tijd zit. En ik zeg “gelukkig”, omdat je uiteindelijk toch liever wil weten hoe het écht zit, in plaats van altijd te blijven geloven in dat Assepoester-sprookje. (Hoewel ignorance soms absoluut bliss is, maar dat is voor een andere keer).

Ik dacht altijd dat wanneer anno 2018 je film op Netflix stond, je een rol bemachtigde in een wereldwijde hitshow die honderden miljoenen dollars verdient of met de top van de top in je vakgebied hebt samengewerkt, je gebakken zit.

Check dit FF
2. Rosegarden

One day you're in...
Niets blijkt minder waar. Ja, je kan het ineens maken en van een jaarlijks acteursinkomen van 12.000 naar 250.000 dollar springen, door de lead in een show te boeken waar kijkers en recensenten naar uitkijken* (meestal omdat er al een bekende naam aan verbonden is). Maar zelfs dan moet je verstandig met je geld omgaan. Want één seizoen biedt geen garantie voor de toekomst en zelfs wanneer je aan een tweede of derde reeks begint, moet je je voorbereiden op wat er daarna (onvermijdelijk) kan gebeuren.

Zelfs als regisseur van een Oscar-winnende documentaire (!) kun je in de jaren die volgen nog steeds niets nieuws van de grond gekregen hebben of weinig inspirerende projecten moeten aannemen om te overleven*. Omdat de nieuwe film, met grote namen, die je zou gaan doen steeds wordt uitgesteld, omdat ze beter betaalde jobs kunnen krijgen, omdat die ene film je levenswerk was en je niets nieuws op de plank had liggen of gewoon omdat het nu eenmaal Hollywood is. One day you’re in, and the next day? You’re out.

Check dit FF
3. Rosegarden

Verdict: Onwaar. Maar dat mag de pret niet drukken! (Los van het feit dat wanneer je filthy richness en beroemdheid in LA nastreeft, we nog even een goed gesprek moeten voeren.)

* Net als mijn identiteit zijn die van mijn bronnen in deze serie anoniem. Because privacy!

BIO:
Documentairemaker, TV-regisseur en filmlover L. houdt zich de komende maanden op in het hart van de film: Hollywood. Een favoriet voor werk en plezier en go-to relaxadres. In deze serie ontkracht óf bevestigt ze voor Check Dit FF de clichés van de City of Angels.

Check dit FF
4. Sunsetsky

Volg ons ook op Facebook en Instagram

Wat vind je van dit artikel?


Dit artikel al FF gecheckt?

Dacht jij dat een treinkaartje je een zitplek biedt? Fout!

Waarom de rechter bepaalde dat de NS geen zitplek-garantie hoeft te bieden